Al ver voor december regelen bedrijven het kerst pakket voor hun personeel. Daar moet je niet te laat mee zijn. Want vaak zijn de leuke standaardpakketten dan al uitverkocht. En ook als je ‘groot’ genoeg bent om zelf een pakket op maat te laten maken (vanaf ca. 1000 stuks), kun je beter vroeg beginnen. Want de doos moet ontworpen en voor jou bedrukt en het kost tijd om een leuk thema te verzinnen en daar de goede producten bij te vinden. Ga dus niet in november nog eens aan de slag met een kerst pakket. En neem vooral een goede kerstpakkettenverzorger bij de hand. Die is gewend aan het samenstellen van een perfect pakket en dus een goede hulp.
Welk pakket past je bedrijf?
Samenstellers van kerstpakketten zijn online snel te vinden. Je komt op sites terecht waar een gigantisch assortiment aan kerstpakketten wordt gepresenteerd. Opvallend is dat veel pakketten thema’s uitdragen. Die zijn natuurlijk vaak gericht op de gezellige kerstdagen. Sommige pakketten dragen feeërieke titels als ‘avondgoud’ en ‘Spaanse gloed’. Kijk voor je kiest met de ogen van je bedrijf naar al die kerstpakketten en vraag je het volgende af:
- Past een themadoos bij de activiteiten van het bedrijf?
- Is het eten in de doos gevarieerd genoeg (vegan, vlees)?
- Is de inhoud van de doos afgestemd op jong en oud?
- Hoe is het bedrijfsbeleid aangaande alcohol?
- Past het pakket meer bij mannen of meer bij vrouwen?
Kerst pakket prijzig?
Elk kerstpakket heeft natuurlijk zijn prijs. Wel komt de belastingdienst met de WKR-regeling de ondernemer ietwat tegemoet. Kerstpakketten hebben een grote price range. Al vanaf een tientje heb je een eenvoudig pakket. Maar het is ook niet moeilijk om meer dan 100 euro per pakket neer te tellen. De gemiddelde verkoopprijs schommelt tussen de 20 en 40 euro. Probeer het personeel te definiëren. Werken er veel meer mannen dan vrouwen, bijvoorbeeld in een garage? Dan is een pakket met wat lekkere streekbiertjes een goed idee. Werken er veel meer vrouwen, bijvoorbeeld in een uitzendbureau? Dan is wellicht een leuke bubbelwijn handiger. Hip en jong personeel? Of meer oud en wijs? Probeer het kerst pakket af te stemmen op de gemiddelde medewerker. Zorg dat er altijd wat te snaaien zit in het pakket. En een verrassend kleinood, zoals een leuke flesopener of een pizzaroller.
Het kerst pakket en je bedrijfsimago
Eigenlijk ben je gezegend als je voor een groot bedrijf werkt en verantwoordelijk bent voor de bestelling van meer dan 1000 kerstpakketten. Want dan kun je een perfect kerstgeschenk helemaal zelf samenstellen. Waarbij de verpakking is aangepast op de huisstijl en het logo van je bedrijf. Je kunt dan zelf een thema bedenken en daar bijzondere artikelen bij zoeken. In de showrooms van pakkettenverzorgers wachten kundige medewerkers om je bij die taak te assisteren. Met hun knowhow en jouw vondsten creëer je dan een buitengewoon kerstpakket.
Feestelijk uitdeelmoment
En vergeet niet om de kerstpakketten in stijl te overhandigen. Laat medewerkers niet zelf naar een magazijn lopen om hun kerst pakket aan te nemen en achterin de auto te zetten. Maak er een feestje van. Open voor een moment een leuke kerstbar in de kantine en kondig een vrijdagmiddagparty aan. En terwijl iedereen met elkaar aan de praat raakt onder het genot van een drankje, worden de pakketten uitgedeeld. Dat geeft meer voldoening.